JavaScript is not enabled in your browser.

Wat is duurzame inzetbaarheid eigenlijk?

Wat is duurzame inzetbaarheid eigenlijk?

Nederland is aan het vergrijzen en ontgroenen. Meer oudere én minder jongere medewerkers betekent dat iedereen langer door moet werken. Daarnaast verandert de arbeidsmarkt door snelle technologische ontwikkelingen en globalisering. Elise Burger van Building Human Talent legt uit wat duurzame inzetbaarheid is en waarom het belangrijk is om te investeren in een leven lang leren.

Wat is duurzame inzetbaarheid?
Onder duurzame inzetbaarheid wordt de mate, waarin een werknemer zijn of haar huidige werk kan blijven doen, verstaan. Mensen zijn duurzaam inzetbaar wanneer zij hun huidige en toekomstige functie kunnen (blijven) uitvoeren: nu, maar óók in de toekomst. Daarbij spelen wendbaarheid, productiviteit, motivatie, vitaliteit en gezondheid een grote rol. Ook is het belangrijk om relevant te zijn én te blijven voor de arbeidsmarkt; binnen of buiten uw organisatie. Het aanleren van nieuwe kennis, vaardigheden en competenties is daarbij een belangrijke voorwaarde.

Weten hoe andere bedrijven met dit thema omgaan? 
Van Rhijn Bouw vertelt hoe zij inspelen op de duurzame inzetbaarheid van hun personeel: ‘Werkplezier moet u bij de mensen halen’ 

Waarom is duurzame inzetbaarheid belangrijk?
Duurzame inzetbaarheid kent veel voordelen, zowel voor de medewerkers als voor de organisatie. Allereerst worden mensen minder kwetsbaar op de steeds veranderende arbeidsmarkt: het verkleint het risico op werkeloosheid en vergroot het aanpassingsvermogen. Doordat medewerkers hun eigen regie kunnen pakken, zijn ze ook tevredener, productiever en meer bereid om langer door te werken. Ze voelen zich gezonder en meer competent. Tot slot lopen ze minder risico om uit te stromen: ze raken minder snel arbeidsongeschiktheid en gaan minder vaak met vroegpensioen. 

In de praktijk betekent dit dat goed inzetbare medewerkers beter kunnen inspelen op wijzigingen in hun takenpakket, verandering in hun loopbaan en ontwikkelingen in de organisatie. Zij zijn bevlogen voor het werk, voelen zich gewaardeerd door de organisatie en zijn tijdens het werk ook gefocust op dat werk en de organisatie.

Lees hier het volledige artikel

Nieuwsbrief

Referenties

Cases

Contact

Vragen? Bel direct naar (0)6 3019 2864 of stuur een mail

Tools