JavaScript is not enabled in your browser.

Het ontwikkeladviestraject van Karin en haar coach Nore



Het ontwikkeladviestraject van Karin en haar coach Nore

Om te anticiperen op de gevolgen van de coronacrisis richtte het kabinet NL Leert Door in, Een van de onderdelen is de tijdelijke regeling NL Leert Door met ontwikkeladvies. Een tijdelijke, gelimiteerde regeling waarmee werkenden en werkzoekenden ontwikkeladvies konden krijgen. De NL Leert Door Ontwikkeladviestrajecten zijn succesvol en ondersteunen menige deelnemer bij het nader onder de loep nemen van zijn/haar loopbaan. In dit artikel vertelt Karin Albers wat voor haar de redenen waren om deel te nemen aan NL Leert Door Ontwikkeladvies en waarom dit traject voor haar succesvol is geweest.
 
‘Na bijna 8 jaar in Indonesië te hebben gewoond, ben ik in augustus 2020 terug naar Nederland gegaan. Ik ben in 2013 begonnen als basisschooldocent op een internationale school in Yogyakarta, Indonesië. Vanaf 2017 heb ik mij fulltime gericht op het leidinggeven, als curriculum coördinator en basisschool directrice. Omdat ik in een relatief korte tijd ben doorgegroeid, ben ik mij gaan afvragen of dit wel het juiste pad was voor mij. Ik werk nu in Breda op een internationale school, maar weer even gezellig terug in de klas.
 
De eerste ontmoeting met mijn coach Nore van Tongerloo voelde meteen ontzettend goed. Samen kwamen we uit bij het volgende vraagstuk: Wat heb ik nodig om mijn doel te bereiken?  Aan de hand hiervan ben ik aan de slag gegaan met wat kleine ‘onderzoekjes’ onder de koppen: Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik?
 
Ik ben begonnen met het analyseren van mijn competenties en deze met mijn omgeving besproken. Hoe kijken zij naar mij en hoe ervaren zij mij, maar ook hoe denk ik over mijzelf? Kan ik mijn kwaliteiten onderscheiden van mijn ontwikkelpunten? Een volgende opdracht was het beschrijven van mijn droombaan; zeker niet gemakkelijk maar wel erg interessant. Ik kwam er tijdens het schrijven achter dat mijn vorige baan toch aardig in de buurt is gekomen van wat ik nou echt wil gaan doen: op een coachende manier leiding geven op een vooruitstrevende school.
 
In het tweede gesprek hebben Nore en ik dit verder doorgenomen. Om mijn doel te kunnen behalen, wil ik mij graag verdiepen in het leidinggeven. Ik ga op de korte termijn een cursus volgen om mijn leergierigheid te voeden: Teaching and Learning through Inquiry geleid door de altijd inspirerende Kath Murdoch. Op de lange termijn wil ik mij inschrijven voor een Master International Educational Leadership om mij te verdiepen in missie en strategie, leiderschap en innovatie.
 
Belangrijkste les
Nore vertelde mij in onze tweede meeting iets belangrijks, nadat ik opmerkte dat ik altijd al moeite heb gehad met keuzes maken: Je kan wel keuzes maken maar misschien wil je geen keuzes maken omdat je je opties open wilt laten. Hier had ik zelf niet eerder bij stil gestaan. Gedurende dit traject heb ik heel veel gehad aan de begeleiding van Nore. De vragen die ze stelde en de opdrachtjes die ik heb uitgevoerd, hebben geleid tot waar ik nu ben. Ik kan concluderen dat ik eigenlijk heel goed weet wat ik wil, maar dankzij Nore en dit traject weet ik nu ook wat ik ervoor nodig heb om dit te bereiken’.
 
Karin Albers
English as an Additional Language (EAL) docent op de Internationale School Breda